Viktig information från Bostadsbolaget

Som Bostadsbolaget tidigare har aviserat och haft informationsmöten om kommer en större renovering att påbörjas i ditt område under 2019. Istället för ytterligare ett möte delar vi ut detta brev där ni kan läsa vad som ska göras och när vi beräknar att påbörja arbetena i din lägenhet.

Det är viktigt att du noga läser igenom detta brev och förstår vad som ska göras och hur det påverkar ditt boende.

Entreprenören som ska utföra arbetet heter SEFAB och kommer från Norrköping. De anlitar i sin tur underentreprenörer för till exempel el, rör och ventilation. Arbetet kommer att påbörjas i början av januari och pågå fram till sommaren 2020.

I renoveringen ingår:
– Nya stammar/ledningar för vatten och avlopp
– Helrenoverade kök
– Helrenoverade badrum och WC
– Nytt golv och ommålning av hallar
– Nya fönster och fönsterdörrar där dessa ännu inte har bytts
– Byte av ytterdörren till lägenheten, entrédörrar till trapphus, och garageportar
– Ny elcentral och nya eluttag, med mera, i hela lägenheten
– Passersystem till trapphus och källare med tagg
– Elektroniskt bokningssystem till alla tvättstugor

Några tillval av material eller kulörer erbjuds inte. Köksluckorna blir vita, köket och hallen målas vitt, och i badrummen blir golvet mörkt och väggarna ljusa. Anledningen till detta är vi måste hålla nere kostnaderna där det är möjligt.

Praktisk information

Vatten och avlopp
Under renoveringen kommer vatten och avlopp i lägenheten att stängas av. I trapphuset kommer det att finnas en kran och utslagsback där man kan hämta och hälla ut vatten. På gården ställer vi en bod med toaletter och duschar. Lägenheten är utan vatten och avlopp ungefär 5-6 veckor.

Kök, matlagning
I källaren på Smedjegatan 4B finns tillfälliga kök ni kan använda för matlagning och disk. Vi kommer dessutom att låna ut en dubbel kokplatta ni kan ha i lägenheten. Har ni en mikrovågsugn kan ni flytta den till ett annat rum. Kyl/frys flyttar vi till vardags- eller sovrum under tiden köket görs om.

Nya elektriska installationer i lägenheten
Eluttag, strömbrytare, elcentralen, med mera, kommer att bytas ut i hela lägenheten. Då byts även lampkontakterna i taket till nya vilket kan leda till att du måste byta kontakt i dina taklampor. Detta är inget Bostadsbolaget ansvarar för eller kan hjälpa till med, men vi kommer att informera om vilken kontakt som passar och hur det fungerar.

Nycklar
Under tiden renovering pågår i lägenheten kommer entreprenören att byta lås i er dörr. Ni kommer att få kvittera ut nya nycklar under denna tid och när allt är färdigt byter vi tillbaka till det gamla låset.

Möbler och inredning
Innan renoveringen påbörjas i lägenheten ansvarar du som hyresgäst för att flytta bort allt som tillhör dig i kök, badrum, WC, och hall. Vi kommer att dela ut en flyttkartong till varje lägenhet.

Ledningar och rör för avlopp och vatten måste ofta dras om på ny plats för att uppfylla lagkrav och för att få bästa möjliga planlösning. Det innebär i de flesta lägenheter att en garderob kommer att förminskas eller försvinna.

Tillval av badkar, tvättpelare (tvättmaskin och torktumlare) och diskmaskin
Beroende på vilken planlösning och teknisk lösning entreprenören väljer av badrummen är det inte säkert att badkar och/eller tvättpelare kan erbjudas som tillval. Vi kommer att ta kontakt med alla hyresgäster inför renoveringen i lägenheten och ta reda på om badkar, tvättpelare eller diskmaskin önskas.

Husdjur och buller
Varje hyresgäst ansvarar för sina egna husdjur. Renoveringen kommer att föra med sig mycket buller och olika hantverkare som ska arbeta i lägenheten. Vi ber er att tänka på detta och ta hand om era djur.

Hyresreduktion, justering av hyran, HLU
Alla kvarboende hyresgäster får två hyresfria månader fr.o.m. den månad stambytet påbörjas i lägenheten.

Justering av hyran sker månaden efter att renoveringen är färdig i lägenheten.

HLU är under renoveringen pausat och skickas ut igen inför 2020.

Information under byggtiden
Det kommer att delas ut olika informationspapper för att ni ska veta vad som händer och när det händer. Var noga med att läsa informationen ni får!

Tidplan

Nedan kan ni se i vilken ordning stambytet (vatten, avlopp, kök, badrum) kommer att ske och ungefär vilken vecka det påbörjas.

Det kan bli ändringar i tidplanen om vi till exempel hittar en vattenskada eller om arbetet går snabbare än beräknat. I god tid innan vi börjar i ett hus kommer vi att lämna ut information om i vilken ordning vi tar uppgångarna och lägenheterna.

Under 2019: (den vecka det förväntas påbörjas inom parantes)
Smedjegatan 2 (vecka 1)
Stjärngatan 8 (vecka 5)
Sörbygatan 11 (vecka 11)
Smedjegatan 4 (vecka 17)
Smedjegatan 6 (vecka 33)

Under 2020: (den vecka det förväntas påbörjas inom parantes)

Stjärngatan 10 (vecka 8)
Folkungaplan 3 (vecka 14)
Birgittagatan 2 (vecka 20)

Vissa arbeten kommer att utföras antingen före eller efter stambytet. Till exempel byte av fönster och ny lägenhetsdörr. Vi kommer att dela ut särskild information om detta. Normal arbetstid under renoveringen är vardagar kl 07-16.

Tack till er hyresgäster!

Vi utför dessa renoveringar för att säkerställa skicket på alla installationer och för att se till att husen lever vidare i många år till. Vi ber er ha överseende med de störningar och olägenheter som detta medför.
Tack på förhand!

Öppet hus och ytterligare information

I källaren på Stjärngatan 10 har vi från mitten av november ett nytt kontor för våra fastighetsskötare. Måndagen den 10 december klockan 17:00-19:00 är du välkommen dit för att se hur det ser ut och träffa vår personal. Då kan du även ställa frågor om renoveringen.

Kontaktuppgifter

Ansvarig projektledare
Martin Johansson
Telefon: 0142-483014
E-post: martin.johansson@mjolbybostad.se

Ansvarig fastighetsvärd och ombyggnadssamordnare
Yvonne Hellman
Telefon: 0142-483010
E-post: yvonne.hellman@mjolbybostad.se